Een lange tijd ging het goed want we hadden werknemers genoeg. Zonder moeite kwamen ze aanwaaien. Maar nu kampen we al een aantal jaar met een groot probleem. Er zijn te weinig vakhelden om de werkplaats te vullen en als er dan iemand beschikbaar is dan waait de wind net de andere kant op en staan ze bij een ander bedrijf op de stoep. Hoe zorg je ervoor dat ze eerst bij jou aankloppen? Dit doe je door het bouwen van een sterk werkgeversmerk. Wij vertellen je hoe je dat doet.
Employer branding
In vakjargon wordt het ook wel employer branding genoemd, maar wij doen niet moeilijk en houden het op z’n Hollands bij ‘werkgeversmerk’. Je zou het kunnen zien als een imago. Dit kun je toetsen door oud-werknemers te vragen wat ze van bedrijf x vinden. Deze mensen zullen vaak open en eerlijk zijn over hun oud-werkgever. Zodra je weet hoe jij ervoor staat als werkgever, kun je aan de slag en een strategie ontwikkelen.
Altijd dezelfde lucky birds
‘’Waarom zijn het altijd dezelfde bedrijven met tientallen sollicitanten en moeten wij zoveel moeite doen om één sollicitant binnen te halen?’’
Is het omdat zij meer salaris aanbieden, betere arbeidsvoorwaarden hebben of omdat er een tafelvoetbaltafel in de kantine staat en je twee keer per dag met de kantoorgeit kan mediteren met een verse vegan-haver-latte-frappuccino in je hand? Nee hoor, de reden dat andere bedrijven meer sollicitanten hebben is omdat ze populair zijn.
Populair als in middelbare school popie jopie? Jazeker, denk aan Shell, de Belastingdienst en Netflix. Net als de popie jopie op jouw middelbare school doen ze ook dingen die niet altijd verantwoord zijn, maar toch zijn ze gewild onder de werkzoekende. Want wie wil nou niet bij de populaire kliek horen?
Nu hoor ik je denken.. Het gaat goed met de business, maar de populariteit van mijn bedrijf is niet echt te vergelijken met Shell. Dat klopt en waarschijnlijk zal je ook nooit groter worden dan een dergelijke oliemaatschappij. Maar je kunt wel zorgen voor meer (lokale of regionale) bekendheid. Want mensen die nog nooit gehoord hebben van jouw bedrijf, kunnen ook niet solliciteren. Dus hier een aantal tips voor meer bekendheid:
- Deel content op social media die interessant is voor je doelgroep en waar ze iets aan hebben. (dus niet spammen met vacatures, want ze kennen je nog niet.
- Laat jezelf regelmatig zien op regionale evenementen. Sponsor hier en daar en ga aan de praat met andere lokale ondernemers.
- Durf geld uit te geven aan advertisement. Heb je een kneitersterkte boodschap? Schroom niet om hem te laten zien en neem het risico door hier ook voor te betalen. Als hij aanslaat, stromen de sollicitanten zeker binnen.
En daarna?
Het zoeken, vinden en houden van een werknemer is in deze tijd enorm lastig. Er staan meer vacatures open dan dat er werkzoekende zijn en dat maakt het dat we in een lastig parket zitten. Het verloop van personeel is ook erg hoog. Je zorgt voor een sterk werkgeversmerk als je een strategie bedenkt voor de volgende stellingen:
- Zorg voor een reden om ja te zeggen
Onderscheid je in arbeidsvoorwaarden, leuke uitjes, een mooie werkomgeving of aantrekkelijke extra’s. Geld is belangrijk maar vaak niet de doorslaggevende factor
- Zorg voor een reden om aan boord te blijven
Zorg ervoor dat het instroomproces vloeiend verloopt en je regelmatig met werknemers spreekt over hun groeipotentie en wensen. Zorg er daarnaast ook voor dat je altijd je afspraken nakomt.
- Zorg voor een reden om in contact te blijven na offboarding
Zorg voor een vlekkeloos uitstroomproces. Blijf in contact met je oud-werknemers, al is dit maar via LinkedIn. Laat nog eens van je horen.
System Flex
Ben jij benieuwd naar onze vacatures? Bekijk ze hier. Enthousiast genoeg? Geen geaarzel en solliciteer hier! Ken je ons nog niet? Dan heeft dit artikel voor ons niks gedaan. Bekijk hier snel wat wij doen.