5 tips voor effectief vergaderen

5 tips voor effectief vergaderen

Je kent het wel; je bent aan het vergaderen en plotseling veranderd het onderwerp en ben je twintig minuten aan het praten over iets waarvoor je helemaal niet ging vergaderen. De vergadering loopt uit waardoor je niet meer aan je werk toekomt of je de volgende meeting mist. Al gaat het om een vergadering of een simpel overleg, met deze tips houd je ze leuk en effectief!

 

  1. Maak een agenda voorafgaand aan de vergadering

En stuur deze door naar je collega’s. Zo weet iedereen waar het over gaat en kunnen ze zich voorbereiden.

 

  1. Gebruik visuele middelen

Doe dit door middel van bijvoorbeeld powerpoint, foto’s of een video. Dit maakt je argument sterker.

 

  1. Houd tijd over voor inbreng van anderen

Vaak zijn het de stille personen met de goede ideeën. Laat ook hen aan het woord.

 

  1. Stay to the point

Laat je niet afleiden door andere onderwerpen. Die komen aan bod in een andere vergadering.

 

  1. Neem pauze

Duurt de vergadering langer dan 1,5 uur. Neem dan tussendoor een pauze.

 

Systeemwanden- en plafond voor een inspirerende vergaderzaal

Vergaderen doe je het beste in een inspirerende ruimte. Zorg dat de vergaderzaal opgeruimd is en er genoeg materiaal is om mee te werken en eventueel te brainstormen. Wist je dat als je een bepaalde kleur en materiaal in de vergaderruimte verwerkt dit ten goede is van de productiviteit? We denken graag mee over de mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Heb je een vraag over een van onze producten? Neem dan contact met ons op.